Program

Program – opracowany i zrealizowany z udziałem ekspertów w dziedzinie animacji oraz w konsultacji z partnerami stanowi uzupełnienie edukacji szkolnej. Przy pomocy sprawdzonych interaktywnych metod, najlepiej przemawiających do tej grupy wiekowej i odpowiadających jej potrzebom, umożliwimy gimnazjalistom zdobycie nowej wiedzy i umiejętności (konstruowanie scenariusza i storyboardu do filmu animowanego, budowanie lalek w różnych technikach, zapoznanie z podstawami montażu). Dzięki udziałowi w projekcie młodzi poznają historię filmu animowanego. Wykorzystanie nowych technologii (praca z kamerą, aparatem i komputerem) przełoży się z kolei na praktyczne działanie, które będzie miało wymierny efekt w postaci animowanych etiud, jakie powstaną na warsztatach. Tak kompleksowo przygotowana oferta poszerzy kompetencje przydatne również w odbiorze filmów animowanych.

 

1. OD RYSUNKÓW NASKALNYCH DO DISNEYA I PIXARA, CZYLI JAK ANIMACJA WYSZŁA Z JASKINI– multimedialne zajęcia historyczno-teoretyczne | 13 września 2017

Spotkanie jest wprowadzeniem do tematu animacji. Adresujemy je do 56-osobowej grupy młodzieży gimnazjalnej, która następnie weźmie udział w warsztatach przybliżających różne techniki animacji. Ma charakter interaktywny, zakładający dialog z grupą i analizę różnych przykładów. W pierwszej części – historycznej – prowadzący Piotr Kardas skoncentruje się na samych początkach sztuki animacji, prezentując i omawiając narodziny popularnych technik animacyjnych, jak również dzieje samej idei „stwarzania ruchu” idei „animō”. Celem drugiej części będzie ukazanie nieograniczonych możliwości animacji, poprzez zaprezentowanie i omówienie mniej znanych technik animacyjnych. Zajęcia wzbogacą liczne fragmenty filmów, zdjęcia i rysunki.

 

2. W STARYM KINIE, CZYLI MELONIK I LASECZKA – cykl warsztatów prezentujących różne techniki animacji | 26-29 września, 10-13 października 2017

Każda z 4 grup pozna inną technikę animacji i stworzy w niej własną etiudę. Wspólnym mianownikiem będzie znany motyw filmowy zaczerpnięty z historii kinematografii, tj. melonik i laseczka kojarzący się z erą starego kina, zwłaszcza z Charlie Chaplinem – postacią zabawną i barwną. I mimo iż kino związane z jego aktywnością jest czarno-białe, to filmy sprzed dziesiątek lat wciąż tryskają kolorem i humorem. Właśnie poczucie humoru, dynamika oraz nieprzewidywalność filmów z udziałem Charliego Chaplina to główne inspiracje tych warsztatów. Uczestnicy będą mogli posłużyć się wcześniej wspomnianymi melonikiem i laseczką, ale także zabawić się tylko mimiką, gestami albo wykluczeniem kolorów w swoich realizacjach. Warsztaty poprzedzi lektura filmu z udziałem Charlie Chaplina w celu przybliżenia uczestnikom jego sylwetki i konwencji kina niemego.
Zajęcia wg autorskiego programu poprowadzi Monika Kuczyniecka.

Piksilacja/pikselacja
Warsztaty polegają na poklatkowej animacji przedmiotów/obiektów (animowani będą także sami uczestnicy!). Zajęcia rozpoczną się od wymyślenia krótkiego scenariusza, który będzie zawierał stały dla wszystkich warsztatów element – znany motyw filmowy. Po zrobieniu scenografii planu filmowego/kadru uczestnicy będą przemieszczać obiekty, fotografując na bieżąco poszczególne fazy ruchu człowiek stanie się na chwilę animowaną lalką. Kadr będzie zaaranżowany na podłodze: na wcześniej przygotowanym białym podłożu uczestnicy ułożą wymyślone elementy kompozycji, np.: chmury (biała krepa,bibuła), trawa, woda (tkanina, pognieciony papier) itp. Stworzą swój własny świat iluzji i animacji. Ludzie, jako aktorzy, przesuwani będą na leżąco w kadrze, co da wrażenie ruchu: biegania, latania, podskakiwania.

Materia sypka
Warsztaty w tej technice polegają na poklatkowej animacji materii sypkiej, czyli wszelkiego rodzaju ziarenek, soli, kawy, piasku. Uczestnicy będą pracować przy dwóch, a nawet trzech stanowiskach (dwa statywy, dwa aparaty cyfrowe, komputer, dwa stoły/podłoga). Po wymyśleniu krótkiego scenariusza z powtarzalnym motywem młodzież przygotuje papierowe szablony, które wykorzysta przy pracy. Technika animacji poklatkowej polegająca na animowaniu materii sypkiej wymaga większej uwagi i skupienia, ale jednocześnie pozwala na swobodę improwizacji.

Wycinanka
Warsztat polega na poklatkowej animacji papieru: wycinanego i/lub wydzieranego. Uczestnicy wymyślają scenariusz krótkiego filmu animowanego, a następnie metodą wycinankową realizują animację, która zawiera wspólny dla każdego warsztatu motyw filmowy. Głównym medium jest papier formowany za pomocą nożyczek oraz dłoni (wydzieranie, gniecenie, zwijanie itp.).

Animacja plastelinowa
Animacja plastelinowa polega na animowaniu poklatkowym elementów plastelinowych wcześniej przygotowanych/ulepionych oraz bezpośredniej pracy pod aparatem (malowanie, smarowanie plasteliną). Motywem przewodnim pracy w tej technice będzie zabawa kolorem i formą, która może przybierać charakter czysto abstrakcyjny. Plastelina jako medium daje bardzo dużo możliwości, oprócz pracy rzeźbiarskiej można pozwolić sobie na malarskie potraktowanie tej materii.

 

3. ANIMACJA 3D W FILMACH, GRACH I REKLAMACH – warsztaty | 7 listopada 2017

Tym razem celem jest wprowadzenie młodzieży w tajniki powstawania produkcji filmu animowanego w technice 3D. Jak zbudowana jest postać, jak ustawia się kontrolery pod animację, aby postać miała mimikę, jak przebiega proces oświetlania sceny i tworzenia materiałów zachowujących odpowiedni poziom realizmu – na te pytanie uczestnicy znajdą odpowiedź podczas spotkania, które poprowadzą Krzysztof Rusinek (creative director) i Łukasz Świerczyński (project manager) z Alchemiq Studio. Twórcy poznańskiego studia postprodukcyjnego zaprezentują także swoją działalność. Opowiedzą o procesie pracy z klientem, planowania, szkicowania storyboardów, tworzenia konceptów postaci. Odsłonią również kulisy kilku większych produkcji, które realizowali przy współpracy z warszawskim Studio Platige Image.

 

4. CYKL POKAZÓW POLSKICH FILMÓW ANIMOWANYCH | 2, 17, 25 października 2017

Ten element projektu obejmuje nie tylko docelową grupę warsztatowiczów, ale skierowany jest także do szerszej widowni (przy czym będzie to nadal młodzież gimnazjalna uczęszczająca do szkół zaangażowanych w projekt). 400 widzów weźmie udział w projekcjach polskich filmów animowanych, starannie wyselekcjonowanych właśnie pod kątem tej grupy wiekowej. Przygotowano dwa godzinne zestawy krótkometrażowych produkcji animowanych, natomiast trzecie spotkanie wypełni dokument o Władysławie Starewiczu twórcy animacji lalkowej pt. „Treser Żuków”. Każdej projekcji będzie towarzyszyło wprowadzenie rodzaj krótkiej prelekcji, która da młodym widzom odpowiedni kontekst i narzędzia do lektury filmów. Po projekcjach przewidziana jest dyskusja.

Pokaz 1.
„Treser Żuków”, reż. Marek Skrobecki, Rasa Miskinyte, Linas Augustis, Donatas Ulvydas
Dokument na temat pioniera animacji lalkowej Władysława Starewicza – jego życia, twórczości jako kreatora techniki animacji lalkowej, którą doprowadził do perfekcji. Uczniom również zostanie przedstawiona historia animacji na podstawie doświadczeń Studia Semafor Produkcja Filmowa.
Wprowadzenie: Justyna Graczyk, Daria Jelińska

Pokaz 2.
„Piotruś i Wilk” reż. Suzi Templeton,
„Miasto Płynie” reż. Balbina Bruszewska,
„Świteź” reż. Kamil Polak
Pokażemy różnorodność tematów podejmowanych przez twórców, jak również techniki wykonania: od wysoko zaawansowanej animacji lalkowej, przez rysunek, wycinankę, aż do animacji komputerowej. Wprowadzenie do tematu rodzajów animacji a zwłaszcza animacji lalkowej jako formy wyrazu, która jest szczególnie traktowana w Semafor Produkcja Filmowa, będzie uzupełnione pokazem konstrukcji animacyjnych oraz lalek filmowych.
Wprowadzenie: Adam Michałowski, Karolina Radzikowska

Pokaz 3.
„Ichthys” reż. Marek Skrobecki,
„Maska” Bracia Quay,
„Danny Boy” reż. Marek Skrobecki,
„On/Off” reż. Piotr Ludwik
Zestaw wielkich reżyserów filmów animowanych: Marka Skrobeckiego oraz Braci Quay, wraz z młodym debiutantem Piotrem Ludwikiem. Każdy obraz ma bardzo prosty scenariusz i łatwą do zrozumienia historię, jednak wieloznaczność przekazu oraz zastosowana plastyka każdego z filmów umożliwiają bardzo szeroką interpretację oglądanego dzieła. Każda z produkcji zmusza do myślenia, spojrzenia w swój system wartości, własne doświadczenie, refleksje, by następnie skonfrontować je z obejrzanymi animacjami.
Wprowadzenie: Krzysztof Brzozowski

 

5. WYCIECZKA DO MUZEUM ANIMACJI W ŁODZI | 17 listopada 2017

To jedna z najciekawszych łódzkich placówek kultury, powołana by promować animację, dorobek oscarowego Studia Semafor oraz szeroko pojętą sztukę audiowizualną. Dziś muzeum to nie tylko statyczne wystawy, ale sztuka animacji, której można dotknąć. Dla zwiedzających przygotowano pulpity multimedialne, przestrzenne ekspozycje, storyboardy, dubbingowanie bajek. Elementem każdej wycieczki są też projekcje krótkometrażowych filmów w kameralnym kinie w Muzeum oraz warsztaty. Pod okiem profesjonalistów Semafora można m.in. nauczyć się tworzenia animacji stop motion, poznać technikę pikselacji czy zbudować własną lalkę animacyjną. Bogata oferta edukacyjno-wychowawcza pobudza kreatywność i rozwija artystyczne zdolności uczestników. Z pewnością będzie doskonałym uzupełnieniem bloku warsztatów, w których uczestnicy wzięli udział.

 

6. SPOTKANIE PODSUMOWUJĄCE | 5 grudnia 2017

W grudniu zapraszamy uczestników warsztatów, opiekunów oraz dyrektorów partnerskich szkół na spotkanie podsumowujące projekt. Wówczas zaprezentujemy multimedialną publikację z animowanymi etiudami przygotowanymi podczas warsztatów. Pakiety płyt otrzymają szkoły, których uczniowie brali udział w warsztatach (i sami autorzy filmików), aby dalej promować twórczość młodych filmowców i rozpowszechniać informację o samym projekcie.